Učitavanje

Nema aktivnih predstava za ovaj događaj!

Detalji događaja

                BISERI SRPSKE UMETNIČKE SOLO PESME  

......."Biseri srpske solo pesme", sa ovog CD-a samo su segment jednog ambicioznog i velikog projekta, čiji je idejni tvorac, kao i jedan od izvođača, magistar-tenor Slavko Nikolić. U taj projekat ušlo se sa iskrenom željom da se prvi put posle II svetskog rata osvetli i prezentira ukupnost onog što je stvoreno na polju srpske solo pesme i tako učini čast svome narodu i svojoj zemlji...
.......Solo pesme Krstića, Bajića, Biničkog, Hristića, Milojevića, Konjovića, stvarane su krajem XIX i u XX veku, sasvim na periferiji evropskih muzičkih događanja, u vreme procvata impresionizma, čiji su najistaknutiji predstavnici bili Debisi (naročito klavirska muzika), Ravel (čudesne solo pesme na stihove francuskih simbolista), De Falja, Albeniz... ali i u vreme kada pojava muzičke moderne sa Prokofjevim (jedan od najoriginalnijih muzičkih stvaralaca uopšte), Stravinskim (prvo spajao ruske folklorne elemente sa impresionizmom, kasnije preko ekspresionizma došao do dodekafonije), Šenbergom (uveo novi dvanaestostepeni sistem, nevezan za usvojena harmonska pravila), Hindemitom (odlučan antiromanticar, primenjivao principe atonalne muzike)... otkriva nove puteve stvaralaštva i njima ruši staru i oglašava novu estetiku... Solo pesme gore pomenutih naših kompozitora bile su predaleko od svih tih novotarija i eksperimenata. One ni onda ni danas pogotovu, nisu mogle iznenaditi ni u pogledu harmonija, niti oblika, pa donekle ni ritma, ali te kompozicije, od kojih su mnoge inspirisane narodnim pesmama, stvarane u teško vreme nastajanja mlade srpske države posle petvekovnog ropstva pod Turcima, kao da svojim drobom ovaploćuju reci: "pesma nas je održala, njojzi hvala"...
.......One, medutim, plene svojom svežom inspiracijom: "Šanson", "Sicilijanska pesma", "Jesenja elegija"; svojom iskrenom naivnošću iz koje neprestano niče elongacija apsolutne vere: "Bila jednom ruža jedna", "Elegija"; svojom besprimernom čednošću koja izvire iz srži pravoslavne smernosti: "Nane, kaži tajku"; one su posvećene mladalačkom ljubavnom zanosu i uzavrelim strastima: "Veruj da te ljubim", "Pod pendžeri", "Sevdah"; one su romantične, a time i večne, jer dok je čoveka biće romantizma i ljubavi: "Stojanke", "Da su meni oči tvoje"... Sve te pesme blješte kao titraji one iskonske lepote za koju je veliki Dostojevski govorio da će izmeniti svet?! One kao da su svaka na svoj način izašle iz stihova:

... kroz TREPKI zanos da seješ,
so SLZI da go pomešaš,
na GRUDI da go razviješ,
so DUŠA da go uobličiš...

.......Među te romantične solo pesme ide i ona "Dišeš i igraš" istaknutog savremenog srpskog kompozitora Konstantina Babića, koji kao humanista i stvaralac retke originalnosti u njoj povezuje stvarnost, ljubav i san...
Ali, kada pomislimo na diskontinuitet srpske kulture, koja se stvarala u uslovima ratova, robovanja, buna, dehristijanizacije, bežanija, pogibija u jednom dahu, shvatamo zašto je ta kultura i osobena umetnost koja se iz nje rađala postala i ostala DRAMA ovoga naroda, tragičnija i sudbonosnija od Hamletovog BITI IL’ NE BITI, jer se moralo BITI, bez obzira na užasnu cenu.. . I ta DRAMA, koja traje i danas nalazi odjeka kod svih ljudi, zaljubljenih u svoj narod, a pogotovu kod stvaralaca, koji svaki na svoj nacin doživljavaju i preživljavaju ovo vreme. Kaže se: "U smutnim vremenima muze ćute"... Kod savremenog srpskog kompozitora Milovana Filipovića, one ne da ne ćute, vec u spoju sa njegovom vizijom i velikim talentom daju njegovim solo pesmama svoj autentičan i izredan izraz. Filipović svojim delima vraća veru u stvaralaštvo u ovom vremenu, kada se cini da je savremena ozbiljna muzika pobegla od čoveka, jer je u odnosu na njega kao slušaoca i ljubitelja, izgubila svoj visoki stepen umetničke autentičnosti i najneposrednije estetsko dejstvo. Njegova maštovita i bujna invencija, bogata zvucima, bojama i ritmovima ovoga podneblja, provlači se kroz njegove solo pesme... Zvuk simultanog akorda CE-A-E-BE-DIS na kraju pesme "Najveća je žalost za bratom" (koja je pobedila na konkursu RTS-a, 1997. godine), kao duša zvona crkve sa HILANDARA, opominje "da je početak mudrosti, strah gospodnji i da ko želi da se spase, mora da se podvizava i da ide uskim i tesnim putem"... i u to ime, na CD-u pesma "Vostani Serbije"...

 

Slavko Nikolić - naš proslavljeni tenor , operski i koncertni pevač , solista Muzičke produkcije RTS-a, rođen je u Kragujevcu 8. 04. 1956 god. Završio je SMŠ "Stanković" u Beogradu. Magistrirao je na Fakultetu Muzičke umetnosti u Beogradu 1994 godine , u klasi prof. Zvonimira Krnetića . ..Sarađivao je mnogim svetskim I domaćim dirigentima M. Teodorakis , Milan Načev , Đorđo Sini , Karolas Trikolidis , Mladen Jagušt , Angel Šurev , Dejan Savić , Jovan Šainović , Pavle Medaković , M. Janoski , Darinka Matić Marović , Bojan Suđić ....Gostovao je u mnogim evropskim zemljama : Italiji , Engleskoj , Francuskoj , Austriji, Švedskoj, Mađarskoj , Grčkoj , Nemačkoj , Rumuniji , Bugarskoj... Nagrađivan je na velikim pevačkim takmičenjima a izdao je 11 albuma na CD. Od toga dva CD-a "Najlepših napolitanskih i španskih pesama" u produkciji PGP RTS i dva CD -a "Biseri srpske umetničke solo pesme", CD "Kršne grane badema" , "Antologiju srpske umetničke solo pesme" , "Pesme i arije koje su osvojile svet". Često izvodi dela savremenih srpskih kompozitora,od kojih su mnoga snimljena i arhivirana kao trajni snimci fonoteke RTS-a. Nastupao je na značajnim festivalima - BEMUS, "MERMER I ZVUCI" , NOMUS , "MOKRANjCEVI DANI" JHS , "DUBROVČAKE LjETNJE IGRE". "SINĐELICEVI DANI" i td. Snimao je za JRT , RTS , RTS NS , PGP RTS , italijansku RAI .                                                                                         ......Kada je kritika u pitanju,od dnevnih listova do ilustrovanih časopisa , kritičari su listom podvlačili lepotu , zvučnost visina , muževnu izražajnost , izvanrednu tehniku i dikciju tenora Slavka Nikolića , naglašavajući da se "njegov glas , postavljen na najboljim principima belkanta vinuo u najviše pevačke sfere .

......U poslednje vreme , posle mnogih solističkih nastupa, Rekvijema Đ.Verdija u Italiji , "Mise Solemnis " L.V. Betovena , Rekvijema M. Teodorakisa u Grckoj, "Zvona" Rahmanjinova , "Mise Brevis" Z. Kodalja ,Pinkertona u operi "Madam Baterflaj" i serije koncerata posvećenih Srpskoj solo pesmi , kao i čudesnih interpretacija najpoznatijih napolitanskih , ruskih , grčkih , srpskih ,meksikanskih pesama i arija , i gostovanja u svetskim metropolama   istice se da je Slavko Nikolić postao vodeći tenor ovog podneblja.

.....Svojm glasom osvojio je publiku u preko stotinu gradova Srbije i Crne Gore i Evropske Unije i zemljama u okruženju ( Pariz šest puta , London dva puta , Bidimpešta , Grac ,Trevizo , Pordenone , Podgorica , Tivat , Bar , Herceg Novi , Bukurešt , Sofija , Malme I td.   u kojima je , kako kritika kaže ispraćen ovacijama , a u mnogim gradovima su koncerti ponovljeni na zahtev publike . Legendarni je solista umetničkog ansambla Vojske Jugoslavije od 1985 do 1997 god. čiji su nastupi punili dvoranu Doma Vojske Jugoslavije svakim njegovim nastupom a takođe I Muzičke Produkcije RTS-a  čiji je solista dvadeset godina .

......NAGRADE - Dobitnik je dosta nagrada plaketa ,diploma  a kao umetnik koji je najzaslužniji u Srbiji za negovanje i promovisanje srpske umetnicke solo pesme ,  dobitnik je nagrade časopisa "Muzika klasika" za 2011 godinu kao osnivač i umetnički direktor festivala SRPSKA SOLO PESMA - MLADENOVAC 2011 – 2017…takođe , SRPSKA TRADICIONALNA PESMA 2017 i nagrade u 2011 god "Majstorski pečat" – Srpske krune  , Zlatne krune , ordena srpsko ruskog bratstva 2017  za doprinos u kulturi dva naroda , plakete Ruskg doma u Beogradu 2018 ,plakete po;asni građanin grada Mladenovca i td... ..  .MUZIĆKA KRITIKA - Dr GORDANA KRAJAČIĆ, muzički kritičar u svojoj novoj knjizi "MUZIČKI PASTELI" prenosi tekst pisca i pijaniste Miodraga Čolakovića i kaže  : Rešenjem tajne disanja,Slavko Nikolić je suvereno ovladao dahom i apođom. Time je ostvario potpunu kontrolu svog pevačkog instrumenta a krajnja lakoća u emitovanju i povezivanju svih tonova glasovnog opsega spinto-tenorskog faha, omogućila mu je da svu svoju iskonsku muzikalnost stavi u službu autentičnog umetničkog izraza.

......Njegov glas postavljen na najboljim principima belkanta krasi lepota, zvučnost visina, muževna izražajnost, izvanredna tehnika i dikcija. Na ovaj način njegove interpretacije različitih dela, iz različitih epoha, uvek uz izražajnu jasnoću, nadahnuto nijansiranje, imaju i svoje nepogrešivo stilsko opredeljenje.

......NASTUPI - Nastupao je i saradivao sa mnogim poznatim umetnicima Radmila Bakočević , Gordana Jeftović , Višnja Pavlović , Goran Gligorić , Dunja Simić , Nikola Mitić , Živan Saramandić , Željko Lučić , Jadranka Jovanović , Suzana Šuvaković -Savić i mnogim drugim umetnicima .
Slavko Nikolić je na sceni punih 40 godina . Održao je preko hiljadu koncerata u najprestižnijim dvoranama i jedan je od značajnih promotera srpske kulturne baštine.

 

MIODRAG ČOLAKOVIĆ- rođen je u Pančevu . U Beogradu je završio SMŠ ,, Stanković ,, u klasi  prof. Mileve Matajić –Simić . Diplomirao je na klavirskom odceku Fakulteta Muzičkih Umetnosti u Beogradu u klasi Olge Mihailović .Nastupa soistički I kao klavirski saradnik poznatih umetnika . Snimao je za TV RTS , TV RTNS a njegovi trajni snimci nalaze se u arhivi Radio Beograda . Profesor je klavira u muzičkoj školi ,, Dr Vojislav Vučković ,, . Kao svestran umetnik , pored pedagoškog rada , bavi se još slikarstvom I pisanjem.

   Kritika : Dr Gordana Krajačić  u Blicu ističe  ,, Izvanrednu klavirsku saradnju pijaniste Miodraga Čolakovića koji je sve vreme disao istovetno sa vokalnim umetnicima , osećalići tanane treptaje partiture uzdižući pijanističku deonicu do ravnopravnog sudionika  ,,

  Dr Slobodan Turlakov u poznatom časopisu ,, Teatron ,, ističe pijanistu Miodraga Čolakovića kao umetnika čija je interpretacija Adinselovog Varšavskog koncerta dirljiva potvrda njegovoh velikih sposobnosti .

Dodatne informacije/Partneri saradnici